tiistai 11. marraskuuta 2014

Mikä media määrää mielikuvat?

Kaksi on ylitse muiden, mutta jospa aloitan tarkastelun ensin paikalliselta tasolta. Paikallislehti on luetuin. Valitettavasti jokaisessa kunnassa tai pienessä kaupungissa ei kohta ole paikallislehteä. Maakuntalehdillä on käynnissä kisa paikallisien viestimien hallinnasta. Paikallisradiot saati paikallistelevisiot ovat Suomessa jo historiaa. Paikallislehti kertoo "totuuden" paikallisista asioista. Yleensä se tulkitaan totuudeksi mitä lehdessä sanotaan.

Maakuntalehti on jo nimenä ja käsitteenä harhaan johtava, sillä eiväthän maakunnan ja lehden rajat tai intressit ole yhteneväiset. Maakunnat ja läänit pirstaloituvat tai ainakin niiden perintinen merkitys hämärtyy valtionhallinnon toimesta, vaikka tarkoitus on ollut hallinnon yhdenmukaistaminen? "Kun Suomesta on nyt läänit lakkautettu hallinnollisena elimenä (tilalla aluehallintovirastot), niin mistä puhutaan sitten maantieteellisesti? Onko maantieteellisesti ajatellen esimerkiksi Länsi-Suomen lääni ja Itä-Suomen lääni olemassa vai tulisiko niistä puhua joillain muilla nimillä?"

Mutta palataanpa mediapohdiskeluun. Mahtilehtitaloja on tasan kaksi. Hessu ja Alma ovat kuin sisarukset uusine upeine toimitaloineen Hesassa paraatipaikalla. YLE:n voi mainita tässä samassa kappaleessa, sillä on edelleen vahva asemansa. Muut televisio- ja radiokanavat ovatkin hallitsevien mediatalojen ohjaksissa.

Otsikko kysyi mikä media määrää mielikuvista. Ei mikään edellä luetelluista, vaan Hessun ja Alman ikiomat iltapäivälehdet. Iltalehdellä ja Iltasanomilla on tapa revitellä lööpeissään se mikä asiallisemmilta medioilta vielä uutisista pois rajataan. Lööppien merkitys on mittaamaton. On kuitenkin tieteellisesti todistamattakin selvää, että jokaisen päivittäistavarakaupan ja kioskin näköalapaikoille sijoitetut lööppitelineet huomataan. Vaikka lehteä ei ostettaisi, niin lööppi menee tajuntaan kuin häkä.



Kaikki tunteisiin vetoava ihmiselo isketään lööppiin isolla. Lööppi ei kerro totuutta, se herättää tunteita ja uteliaisuutta, eli myy mykkänä lehteä ottamatta vastuuta kansalaisten reaktioista. Kuka ottaisi vastuun vaikutuksista? Murhat ja tapot, sisäpolitiikka, ulkopolitiikka, konfliktit ja katastrofit maailmalla, väkivalta, valtapyrkimykset ja kylmä sota, USA, Venäjä, Obama, Putin jne. Mielikuvia luodaan heppoisin perustein. Luettelo on rajaton ja maailman laajuinen vailla selkeää eettistä päämäärää. Juorutyylisten viikkolehtien ja aikakauslehtien osuus mielipiteidemme muokkaajana on marginaalinen verrattuna iltapäivälehtiin. Ilmiö on maailman laajuinen ja vailla vaikutusten seurantaa.

Risto Ahonen
Jämsän Äijä 2014


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.